Trainingsinhoud

De focus is gericht op bewust bewegen vanuit het voelen van het lichaam. Te veel denken en onthouden van bewegingen en complexe oefeningen willen we voorkomen. Je wordt direct meegenomen in de beweging en in de ervaring.

We maken gebruik van:

  • Bewegingsvormen vanuit de voeten/benen
  • Bewegingsvormen vanuit de handen/armen
  • Bewegingsvormen vanuit de wervelkolom (van bekken tot hoofd)

De bewegingsopdrachten zijn:

  • Vrij door de zaal verplaatsend
  • Op de plaats staand of zittend op een stoel of grote bal
  • Op de grond zittend of liggend
  • Individueel of in samenwerkingsopdrachten

Thema voorbeelden: ademhaling, verlengen, ontspannen, kernstabiliteit, focus, balanceren, souplesse, mobiliteit, gronden, zwaartekracht, richting geven aan energiestroming.

De moeilijkheidsgraad wordt afgestemd op het groepsniveau maar ook op de individuele mogelijkheden van de cursisten. De training moet ‘goed haalbaar zijn’ voor iedereen, want tè veel en tè moeilijk wekt valse spierspanningen op en dat is wat we niet willen! We hanteren een verantwoorde, langzame opbouw. Stap voor stap leren we het lichaam beter voelen, kennen en hanteren. 

 

Het doel van deze filmpjes is een indruk te geven van het soort bewegingsmateriaal binnen de -Move in Balance- training. Niveau, volgorde, tempo is niet representatief vanwege de compacte weergave.

Volg een gratis proeftraining

De drie hoofdpijlers

Gronden

contact maken met de aarde

Hoofdthema: grondoriëntatie

Lichaamsdelen: voeten en benen

Motorische acties: aarden/gronden, lichaamsgewicht geven, krachtige duwbewegingen, aanspannen maar ook ontspannen! Stand van de voeten en benen, afwikkelen van de voeten.

Centreren

contact met het eigen lichaam, in het bijzonder het lichaamscentrum.

Hoofdthema: kernstabiliteit

Lichaamsdelen: de romp [middenrif, buikspieren, lage rug, bekken, wervelkolom]

Motorische acties: ademhaling, activeren buikspieren, stabiliseren en mobiliseren van het bekken en de wervelkolom.

Oriënteren

focus op de perifere lichaamsdelen, de ander, de omgeving en de muziek.

Hoofdthema: ruimtelijke oriëntatie

Lichaamsdelen: hoofd, handen, armen en schouders

Motorische acties: ruimtelijke verplaatsing, energie in richtingen sturen, reikbewegingen, stretchen, bewegen met afstemming op de muziek, een voorwerp of elkaar.